Η Ζωοδόχος Πηγή. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Γύρω στα 450 μΧ, ένας βυζαντινός στρατιώτης, Λέοντας στο όνομα, περιδιάβαζε τις εξοχές της Κωνσταντινούπολης όταν είδε έναν τυφλό άνθρωπο να του ζητάει λίγο νερό . Ο Λέοντας έψαξε για να βρει νερό αλλά μάταια. Τότε, άκουσε μια γυναικεία φωνή να του λέει: “Ου χρεών σε, Λέων, αγωνιάν, το γαρ ύδωρ εγγύς”. Και πάλι ακούει τη φωνή να τον προστάζει: “Λέων βασιλιά, πάρε απ΄ το νερό αυτό και δώσε να πιει να ξεδιψάσει ο τυφλός άνθρωπος και κάτι ακόμα, άλειψε μ΄ αυτό τα μάτια του και αμέσως θα καταλάβεις ποια είμαι εγώ που σου μιλώ”.
Έτσι έκανε ο Λέοντας και παρευθύς ο τυφλός ανέβλεψε. Αλλά ταυτόχρονα κατάλαβε πως εκείνη η φωνή που του μιλούσε ήταν της Παναγίας.
Θαύμα ήταν και η επαλήθευση της προσφώνησης από την Παναγία του Λέοντα ως βασιλιά. Διότι πράγματι ο Λέων, το 486 μ.Χ, ανέβηκε στον θρόνο της Βυζαντινής αυτοκρατορίας ως Λέων ο Α΄ ο Θράξ, ο επονομαζόμενος και Μακέλλης. (457-474)
Ο Λέων, ως αυτοκράτορας πλέον, θα αναγείρει πάνω στην θαυματουργή πηγή, Ναό αφιερωμένο στην Παναγία της Ζωοδόχου Πηγής.
Εκεί θεραπεύθηκαν και ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός ο Α΄, ο Λέοντας ο ΣΤ΄ ο Σοφός, η γυναίκα του, Αγία βασίλισσα Θεοφανώ, ο Ρωμανός Α΄ ο Λεκαπηνός και η γυναίκα του, ο Πατριάρχης Στέφανος (886-912), ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Ιωάννης (964-966), αλλά και πλήθος ακόμη, άρχοντες και απλοί άνθρωποι εκεί γιατρεύτηκαν. Μέχρι και νεκρό ανέστησε το αγιασμένο νερό της Ζωοδόχου Πηγής.
Πολλές αγιογραφίες παριστάνουν τα θαύματα του αγιάσματος αυτού στην Κωνσταντινούπολη.
Μερικά έργα όμως, προχωρούν το θέμα βλέποντάς το συμβολικά:
Η πηγή, σε αυτά, βγαίνει μέσα από την Παναγία και δεν είναι άλλη παρά ο ίδιος ο Χριστός. (Όπως η παρούσα παράσταση, που βασίζεται σε πρότυπο από την Σερβία)
Μάλιστα, στην παράσταση της Ζωοδόχου Πηγής από τον Μυστρά, που παραθέτουμε παρακάτω, πλάι στην “πηγή - Παναγία” βρίσκονται, όχι οι άρρωστοι που θεράπευσε, αλλά οι γονείς της, ο Ιωακείμ και η Άννα, συμβολίζοντας ως πηγή θαυματουργού νερού την γενεαλογία της Θεοτόκου από την οποία βγήκε ο Κύριος.
Η Ζωοδόχος Πηγή του Μυστρά. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου