Δευτέρα 7 Μαΐου 2018

Μαρτύρια νεοφανών αγίων. Από τον Δημήτρη Σκουρτέλη.

Έργο Δ. Σκουρτέλη, Ι. Ν. Παναγίας Βλαχερνών, Μαρούσι, 2017-18

Έργο Δ. Σκουρτέλη, Ι. Ν. Παναγίας Βλαχερνών, Μαρούσι, 2017-18

Οι παρακάτω αγιογραφίες έγιναν από τον Δημήτριο Σκουρτέλη τα έτη 2017-18 στην οροφή του γυναικωνίτη του Ι. Ναού της Παναγίας των Βλαχερνών στο Μαρούσι. (Λεπτομερώς. ο ναός αφιερούται εις την επέτειο της Καταθέσεως της Ιεράς Εσθήτος της Θεοτόκου εν Βλαχέρναις) Με αυτό το έργο ολοκληρώθηκε η τοιχογράφηση του ναού που άρχισε από τον Δάσκαλο του Δ. Σκουρτέλη, τον Κων/νο Γεωργακόπουλο, και συνεχίστηκε από τον μαθητή του Γιώργο Κάμπρα.


Το Μαρτύριον του Αγίου Ανδρέα Γεωργίας.
 Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.(Λεπτομέρεια)

Το Μαρτύριον του Αγίου Ανδρέα Γεωργίας. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.
Το Μαρτύριον του Αγίου Ανδρέα Γεωργίας (1966-1992) Εκτελέστηκε από Αμπχάζιους στρατιώτες μπροστά στο μοναστήρι του στο Κομάνι, όπου πιστεύεται πως θάφτηκε ο Ιερός Χρυσόστομος. Στο έργο απεικονίζουμε το μοναστήρι όπως είναι σήμερα. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Το μαρτύριον της Αγίας Ντανιέλας Ρουμανίας. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Το μαρτύριον της Αγίας Ντανιέλας Ρουμανίας.
Λεπτομέρεια. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Η Αγία Ντανιέλα Ρουμανίας (1967-2004) ήθελε από μικρή να αφιερωθεί στον Μοναχισμό αλλά ο πατέρας της, ένας άθεος γιατρός, δεν την άφηνε. Δυο φορές την πήρε βίαια από το Μοναστήρι. Όταν κατάλαβε πως δεν μπορούσε πια να την κρατήσει, συνεννοήθηκε με συναδέλφους του ψυχίατρους, που διέγνωσαν στην Ντανιέλα δήθεν: "παρανοϊκή σχιζοφρένεια συνοδευόμενη από μυστικιστικό ντελίριο" και την έβαλαν σε νοσοκομείο σε καταστολή με ισχυρά ψυχοφάρμακα. Έμεινε έτσι για χρόνια, διασωληνωμένη, μέχρι που υπέκυψε στις επιπλοκές της κατάκλισης και της καταστολής. Ένα "σύγχρονο" "επιστημονικό" μαρτύριο που μας κάνει να σκεφτούμε πολλά. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Το μαρτύριον του Αγίου Βουκάσιν.
Λεπτομέρεια. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη

Το μαρτύριον του Αγίου Βουκάσιν.
 Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη

O Σέρβος Άγιος Βουκάσιν (Vukašin Mandrapa) μαρτύρησε στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης του Γιασένοβατς όπου οι Κροάτες Ναζί Ουστάσι εξόντωναν μαζικά Σέρβους, Τσιγγάνους, Εβραίους κλπ. Ειδικά από τους Σέρβους απαιτούσαν και να γίνουν Ρωμαιοκαθολικοί. Τον Ιανουάριο του 1943 τρεις Ουστάσι έκαναν διαγωνισμό σφαγής κρατουμένων. Ο Josip "Zhila" Friganović είχε ήδη σφάξει (με το ειδικό μαχαίρι που απεικονίζουμε και ονομάζονταν περιπαιχτικά "Σερβοκόφτης") πάνω από χίλια άτομα όταν εντυπωσιάστηκε από την ηρεμία του γέροντα Βουκάσιν. Του ζήτησε να φωνάξει " ζήτω ο Ante Pavelic" (αρχηγός του Κροατικού Ναζιστικού κράτους μαριονέτα) για να του χαρίσει την ζωή. Ο Βουκάσιν, που είχε προ ολίγου χάσει όλη την οικογένειά του, απόλυτα ήρεμος, επαναλάμβανε μόνο την φράση "Παιδί μου κάνε αυτό που πρέπει" όσο ο βασανιστής του του έκοβε τα αυτιά και του έβγαζε τα μάτια. Μετά του έκοψε την γλώσσα, μέχρι να τον σκοτώσει τελικά. Μετά από αυτό ο Φριγκάνοβιτς δεν μπόρεσε να σφάξει άλλους και έγινε μισότρελος και αλκοολικός ακούγοντας συνέχεια την φωνή του γέροντα: "Παιδί μου κάνε αυτό που πρέπει". Την ιστορία αυτή ο Ουστάσι εξομολογήθηκε στον γιατρό του, τον Nedeljko Neđo Zec, που την δημοσίευσε. Ο Βουκάσιν αναγνωρίστηκε ως Άγιος το 1998.

Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Σημειώνουμε πως κυκλοφορεί μια εικόνα στο διαδίκτυο που δείχνει τον Φριγκάνοβιτς να κόβει επιπλέον τα χέρια και τα πόδια του Αγίου, που δεν βασίζεται σε καμιά μαρτυρία .

Το μαρτύριον του ιερομάρτυρος Στεφάνου Γου.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Ο Ιερομάρτυς Στέφανος Γου ήταν ένας Κινέζος Ορθόδοξος ιερέας. Κατά την διάρκεια της "Πολιτιστικής Επανάστασης" του Μάο, (που μόνο ...πολιτιστική δεν ήταν) συνελήφθη και βασανίστηκε άγρια για να απαρνηθεί την πίστη του. Όταν οι βασανιστές του κατάλαβαν πως δεν άντεχε άλλο, τον πήγαν στο νοσοκομείο. Εκτελέστηκε στις 17 Μαΐου 1970. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Το μαρτύριον του Ιερομάρτυρος Ιωάννη Καρασταμάτη.
 Έργον Δημητρίου Σκουρτέλη.

Ο Νεομάρτυς Ιωάννης Καρασταμάτης ήταν ο ιερέας που εγκαινίασε τον Ι. Ν. του Προφήτη Ηλία στην Σάντα Κρουζ στην Καλιφόρνια. (Ο ναός είναι ακριβώς όπως τον δείχνουμε εδώ, σε μορφή αρχαίου ελληνικού τεμένους) Δολοφονήθηκε στις 17 Μαiου 1985 από Σατανιστές, μέσα στο Ναό. Οι πηγές διαφέρουν ως προς τον αριθμό τους, άλλωστε μάρτυρες δεν υπήρχαν, φυσικά. Πάντως η Δικαιοσύνη κατέληξε στο ζεύγος Anna και Edward Lee Bowman. Η Anna, όταν η Αστυνομία προσπάθησε να την συλλάβει, τους πυροβόλησε και αυτοκτόνησε ενώ ο σύζυγός της καταδικάστηκε. Τα όπλα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ένα μαχαίρι και ένα ρόπαλο που χρησιμοποιούν οι ψαράδες για να σκοτώνουν τα μεγάλα ψάρια.
Σημειώνουμε πως κυκλοφορούν διάφορες άλλες εκδοχές του μαρτυρίου του Αγίου, αλλά εδώ, βασιζόμαστε στην αναφορά της τοπικής Αστυνομίας.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.




Το μαρτύριο της Αγίας Μαρίας Σκόμπτσοβα.
Κλείστηκε στο γυναικείο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης του Ράβενσμπρικ γιατί έκρυβε Εβραίους στην Κατοχή, στην Γαλλία. 

Θανατώθηκε στις 31 Μαρτίου 1945 στον θάλαμο αερίων.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Το μαρτύριο της Αγίας Μαρίας Σκόμπτσοβα.
Λεπτομέρεια.
Οι κρατούμενες στον θάλαμο αερίων.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.
Το μαρτύριο της Αγίας Μαρίας Σκόμπτσοβα.
Λεπτομέρεια.
Οι κρατούμενες στον θάλαμο αερίων.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη
.



Το μαρτύριον της αγίας Μαρίας Σκόμπστεβα και σε φορητή εικόνα.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη



Ο μάρτυς Ευγένιος Ροντιόνωφ. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Το μαρτύριον του αγίου Ευγενίου Ροντιόνωφ. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Ο άγιος Ευγένιος Ροντιόνωφ ήταν Ρώσος στρατιώτης. Θανατώθηκε από Τσετσένους Ισλαμιστές μετά από πολύχρονη αιχμαλωσία επειδή δεν δέχτηκε να αλλαξοπιστήσει.

Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Το Μαρτύριον του Αγίου Φιλουμένου
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.
Το μαρτύριον του αγίου Φιλουμένου Χασάπη. Σκοτώθηκε από φανατικούς Εβραίους εξ αιτίας του προσκυνήματος του Φρέατος του Ιακώβ, στους Άγιους Τόπους.
Έργον Δημητρίου Σκουρτέλη.


Ο Άγιος μάρτυς Φιλούμενος.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.

Περισσότερα για τις τοιχογραφίες του Ιερού Ναού αυτού, την ιστορία και τους συντελεστές τους, μπορείτε να δείτε εδώ:

Οι τοιχογραφίες του Κωνσταντίνου Γεωργακόπουλου και των μαθητών του Γιώργου Κάμπρα κ Δημήτρη Σκουρτέλη στην Παναγία των Βλαχερνών στο Μαρούσι., 

εδώ: 

"Συνθέσεις του Δημητρίου Σκουρτέλη στον Ι. Ν. Παναγίας Βλαχερνών"

και εδώ: 



ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΟ "ΣΚΗΝΙΚΟ"...
Αν η ζωή είναι ένα μεγάλο θεατρικό έργο, τότε το περιβάλλον, φυσικό ή τεχνητό, είναι το σκηνικό της. Και δεν είναι καθόλου αμέτοχο στην πλοκή, αντίθετα καμιά φορά την καθορίζει.
Αναρωτιέμαι, οι Ισλαμιστές Τσετσένοι θα μπορούσαν να κρατούν για μήνες τον Άγιο Ευγένιο Ροντιόνωφ χωρίς τα απάτητα βουνά τους;
Το Γεωργιανό μοναστήρι του Χρυσοστόμου, δεν ήταν το Μήλον της Έριδος που οδήγησε στην εκτέλεση του Άγιου Ανδρέα;
Το προσκύνημα του Φρέατος του Ιακώβ, δεν ήταν η αιτία της δολοφονίας του αγίου Φιλουμένου;
Τα φριχτά παραπήγματα του Στρατόπεδου Συγκέντρωσης του Γιασένοβατς και ο Θάλαμος Αερίων του Στρατοπέδου του Ράβενσμπρικ, δεν υπέγραφαν εκ των πραγμάτων Συμφωνία Θανάτου με τον Άγιο Βουκάσιν και την αγία Σκόμπτσοβα;
Το Νοσοκομείο και ο εξοπλισμός του δεν ήταν τα μέσα εξόντωσης της αγίας Ντανιέλα;
Ο Ναός του Προφήτη Ηλία στην Αμερική, δεν ήταν Σημείον Αμφιλεγόμενον με θύμα τον ιερέα Ιωάννη Καρασταμάτη;
Μόνο το Κινέζικο Παλάτι παρακολούθησε αμέτοχο το μαρτύριο του αγίου Στέφανου Γου.
Ιστορώντας τα μαρτύρια των παραπάνω νεοφανών αγίων, τα κτίρια και το περιβάλλον,  ήταν τόσο σημαντικά, λοιπόν, που μου απορρόφησαν τόσο χρόνο όσο και τα υπόλοιπα μέρη του έργου. Τα απέδωσα όσο πιο κοντά στην πραγματικότητα μου επέτρεπε η μυστηριακή μεταμόρφωση του Κτιστού που επιχειρούμε στην τέχνη μας.
Δ.Σ.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου