Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

Απόκρυφα Ευαγγέλια

 Οι γονείς της Θεοτόκου, ο Ιωακείμ και η Άννα.
Δεν αναφέρονται παρά μόνο στα Απόκρυφα.
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη


Τα «Απόκρυφα Ευαγγέλια» έχουν ένα πολύ τρανταχτό τίτλο σε σχέση με το περιεχόμενό τους. Πρόκειται για κείμενα που γράφτηκαν με στόχο να συμπληρώσουν ή να υποκαταστήσουν τα Τέσσερα Ευαγγέλια, η ακόμη και λόγω της άγνοιας των συγγραφέων τους για τα «κανονικά» Ευαγγέλια. Υπήρχαν ήδη την εποχή του Παύλου, όπως μαρτυρά ο ίδιος.

Τα περισσότερα είναι απλοϊκά κείμενα, προϊόντα αγαθής πίστεως εμπλουτισμένα με μυθικά στοιχεία, μερικά είναι όμως υποβολιμαία, χρησιμοποιώντας τον Χριστιανικό σκελετό για να προβάλλουν απόψεις που κάθε άλλο από Χριστιανικές είναι. Αυτά, η Ορθοδοξία τα απορρίπτει.

Τα πιο ενδιαφέροντα, όμως, είναι αυτά που δίνουν συμπληρωματικά στοιχεία για τα συμβάντα που αναφέρονται στα Ευαγγέλια. Αυτά τα τελευταία, η Ορθοδοξία τα αναγνωρίζει ως απαραίτητα βοηθήματα για την ολοκλήρωση των περιγραφών μερικών γεγονότων που αναφέρονται ακροθιγώς στα Ευαγγέλια, χωρίς βέβαια να τα θεωρεί θεόπνευστα.

Τα περί της Γεννήσεως της Θεοτόκου, πχ, (Πρωτευαγγέλιον Ιακώβου) ή τα περί της Καθόδου εις τον Αδη του Ιησού, (Ευαγγέλιον Νικοδήμου) κλπ, δεν αναφέρονται πουθενά αλλού εκτός από τα Απόκρυφα, και έχουν ενταχθεί στον λειτουργικό βίο και τους εικονογραφικούς κύκλους της Ορθοδοξίας.

Από το Ευαγγέλιο του Νικοδήμου προέρχεται η εκπληκτική εκείνη ευχή που ακούγεται στα θυρανοίξια των ναών:

...εγένετο φωνή μεγάλη ώσπερ βροντή λέγουσα: «Αρατε πύλας οι άρχοντες υμών και επάρθητε πύλαι αιώνιοι, και εισελεύσεται ο Βασιλεύς της Δόξης»

Επί του Σχεδίου στις εικαστικές τέχνες

 Λυπάμαι Μιχάλη αλλά το κεφάλι του Αδάμ είναι μικρό. 
Του μίκρυνες το ύψος για να αποδώσεις την κλίση, αλλά 
τότε, το σαγόνι έπρεπε να είναι μεγαλύτερο. 
Η κλίση του κεφαλιού δεν αποδόθηκε ως όφειλε. 
Δεν κάνω κριτική ως ανώτερος. 
Επισημαίνω πως το σχέδιο, ακόμα 
και σε έναν γίγαντα σαν τον Μιχάλη, 
δεν τελειοποιείται ποτέ απόλυτα.
Ορολογία:

Όταν εδώ, χρησιμοποιείται η λέξη “σχέδιο”, δεν σημαίνει χάραγμα σχημάτων πάνω σε μια επιφάνεια. Ο όρος χρησιμοποιείται με την έννοια “σχήμα” Δηλαδή, αποκαλώ σχέδιο το σχήμα που έχει μια οποιαδήποτε μορφή σε ένα εικαστικό έργο, ανεξαρτήτως του μέσου με το οποίο είναι φιλοτεχνημένη.

Υλικό:

Και μια που μιλήσαμε για μέσο εκτέλεσης, θα πούμε πως το υλικό με το οποίο φιλοτεχνείται ένα εικαστικό έργο δεν είναι καθόλου άσχετο με την τελική ποιότητα του σχεδίου του. 
Χονδροειδή υλικά, ανώμαλες επιφάνειες ,οδηγούν σε απλοποίηση και εκτράχυνση του σχεδίου. 
Το μέσο και το υπόστρωμα, λοιπόν, καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα. 
Αν ο εικαστικός καλλιτέχνης δεν έχει επιλέξει (συνήθως μετά μακρούς πειραματισμούς) το κατάλληλο σε σχέση με τους στόχους και την τεχνοτροπία του μέσο εκτέλεσης του έργου του, το σχέδιο θα υποφέρει.

Τι σχεδιάζουμε;

Σχεδιάζουμε τα πάντα. 
Ακόμα και αφηρημένα σχήματα ή χρώματα έχουν σχέδιο, διότι καταλαμβάνουν ένα χώρο. 
Ο έλεγχος και η ισορροπία του χώρου που καταλαμβάνει ένα έργο τέχνης είναι ο τελικός σκοπός του σχεδίου. 
Ακόμα και αν το έργο αποτελείται από ένα και μόνο ομοειδές χρώμα (...) το σχήμα του πλαισίου του είναι και αυτό σχέδιο!


Βασικές αρχές

Για να σχεδιάσει κανείς πρέπει να γνωρίζει μερικά γεγονότα της φύσης, τους φυσικούς κανόνες που θα του καθορίσουν το σχέδιο. 
Ακόμα και όταν τα υπερβαίνει, πρέπει να γνωρίζει τι είναι αυτό που θα υπερβεί.

1. Υπάρχουν τρεις διαστάσεις. 
Ύψος, πλάτος, βάθος. 
Για όσους τώρα χαμογελούν, ας δουν πόσα έργα νεοφωτίστων (αλλά και... φωτισμένων...) “βγαίνουν” έξω από το τελάρο ή μοιάζουν με μια σφραγιδούλα σε μια γωνιά. 
Ο καλλιτέχνης οφείλει να ελέγχει ακριβέστατα και τον χώρο που θα καταλάβει το θέμα του μέσα στο έργο, αλλά και τον πραγματικό χώρο που αυτό καταλαμβάνει.

2. Όλες οι παραπάνω ιδιότητες ενός θέματος επηρεάζονται από την θέση του μέσα στο χώρο. 
Όταν μικραίνει ή μεγαλώνει, όταν σιμώνει ή απομακρύνεται, δεν παραμένει το ίδιο όσον αφορά το έργο τουλάχιστον. 
Εμφανίζονται ή εξαφανίζονται λεπτομέρειες, περιγράμματα αλλά και χρώματα όπως θα δούμε πιο κάτω.

3. Η θέση ενός αντικειμένου στον χώρο καθορίζονται από τους κανόνες της προοπτικής -δηλαδή την σύγκλιση των παραλλήλων γραμμών που καθορίζουν το Ευκλείδειο περιβάλλον προς ένα σημείο φυγής. 
Ακόμα και σε Σχολές που δεν εφαρμόζουν την προοπτική πρέπει να υπάρχει αίσθηση του χώρου και του όγκου.



4. Η θέση ενός αντικειμένου στον χώρο καθορίζεται ακόμη και από το χρώμα του. Όταν ένα αντικείμενο απομακρύνεται, τα χρώματά του αλλάζουν. Είναι η λεγόμενη “Εναέρια προοπτική”

5. Αυτό που κάνει ένα αντικείμενο αντιληπτό ως τέτοιο δεν είναι το χρώμα του, αλλά οι αντιθέσεις φωτός – σκιάς πάνω και γύρω του. Το σχέδιο, αν και αρχίζει με γραμμές, φως αποτυπώνει, γιατί μόνο φως βλέπουμε.

6. Το ανθρώπινο μάτι δεν είναι φωτογραφική μηχανή. Δεν μπορεί, σαν αυτή, να απομονώσει μια φάση της κίνησης, αλλά την αντιλαμβάνεται ως συνέχεια. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εκφράσεις αλλά και την εναλλαγή των χρωμάτων. Γι αυτό και ο εικαστικός πρέπει να συνδυάζει διαφορετικές πλευρές και καταστάσεις του θέματός του για να αποδώσει την σωστή εντύπωση γι αυτό.

Αυτή η αρχή δεν εφαρμόζεται μόνο σε ένα θέμα που κινείται αλλά και σε ένα θέμα ακίνητο, όπως ένα πορτραίτο. Και εδώ ο εικαστικός πρέπει να συνδυάζει πολλές του πλευρές, διότι αυτή είναι η εντύπωση που μας δίνει στη ουσία ένα άτομο, τόσο σαν μορφή όσο και σαν εναλλασσόμενη ψυχολογία. Η επιλογή φυσικά ανήκει στον εικαστικό. Αυτός θα διαλέξει τι θα συνδυάσει, τι θα τονίσει και τι θα παραβλέψει -γιατί έργο εικαστικό χωρίς μια κάποια αφαίρεση δεν μπορεί να υπάρξει.

Να σημειώσουμε πως ακόμα και τα κατ΄εξοχήν κλασικά έργα -του Χρυσού αιώνα- δεν έχουν απόλυτα σωστή ανατομία, για αυτούς ακριβώς τους λόγους.

Και για τους παραπάνω λόγους, η χρήση της φωτογραφίας από τους σύγχρονους εικαστικούς είναι πραγματικά αστεία υπόθεση. Και εμφανέστατη είναι και οδηγεί στην πλήρη τους δυσφήμιση και γελοιοποίηση.

Συμπέρασμα
Όπως είπα στην εισαγωγή τίποτα δεν υφίσταται στις εικαστικές τέχνες αν δεν έχει σχεδιαστεί.

Και θα βρούμε πολλά κλασικά ή σύγχρονα έργα με εκπληκτικό χρώμα, έκφραση ή ατμόσφαιρα, αλλά ΚΑΝΕΝΑ, και επιμένω, όσο ασεβές και να φαίνεται, που δεν θα μπορούσε να βελτιωθεί στο σχέδιο.

Αυτό που λένε “τέλειο σχέδιο”, δεν υπάρχει. Και γι αυτό ο εικαστικός πρέπει να το εξασκεί συνέχεια.

Δημήτρης Σκουρτέλης

Δείτε το δεύτερο μέρος εδώ




Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

Βίος Θεοτόκου, έργα Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη





Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη





Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη





Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη





Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη



Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη



Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη



Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη


Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη

Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη
Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη

Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη

Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη
Ο εναγκαλισμός της Θεοτόκου και της Ελισσάβετ. Η Παναγία κυοφορεί τον Κύριο και η Ελισσάβετ τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Εργο Δημητρίου Σκουρτέλη
Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη

Ο εναγκαλισμός της Θεοτόκου και της Ελισσάβετ. Η Παναγία κυοφορεί τον Κύριο και η Ελισσάβετ τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Εργο Δημητρίου Σκουρτέλη

Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη

Αποκάλυψις Ιωάννου, έργα Δημήτρη Σκουρτέλη



Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη



Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Προσχέδιο. Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη





Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη




Έργο Δημήτρη Σκουρτέλη

Οι εικονογραφικοί τύποι της Αγίας Τριάδος





Η Αγία Τριάδα είναι ίσως η λεπτότερη θεολογική έννοια της Ορθοδοξίας.

Διότι ενώ συνίσταται από τρία πρόσωπα, εκ των οποίων το ένα (Άγιον Πνεύμα) εκπορεύεται από το άλλο (Θεός Πατήρ) και το τρίτο (Ιησούς Χριστός) εγεννήθη από το άλλο (Θεός Πατήρ) είναι ταυτόχρονα ένα Πρόσωπο, ένας Θεός, είναι και τα τρία Προαιώνια, Ομοούσια και Ομότιμα.



Επειδή αυτά είναι ασύλληπτα από τον ανθρώπινο νου, η Ορθοδοξία αποδίδει στην έννοια της Αγίας Τριάδος το νόημα του Μυστηρίου.



Ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα από το θεολογικό, είναι το εικαστικό. Πώς, πράγματι, μπορεί να απεικονιστεί με ανθρώπινα κριτήρια ένα θεϊκό Μυστήριο;

Οι αρχαιότερες απεικονίσεις της Αγίας Τριάδος βασίζονται στις αφηγήσεις της Παλαιάς Διαθήκης. Εκεί, τρεις άγγελοι εμφανίζονται στον Αβραάμ και του αναγγέλλουν πως η γυναίκα, του η Σάρα θα γεννήσει. Ο Αβραάμ τους φιλοξενεί και τους προσφέρει γεύμα. Αλλά του μιλούν ως ένα πρόσωπο, πράγμα που οδήγησε τους Πατέρες να καταλάβουν πως επρόκειτο για εμφάνιση της Αγίας Τριάδος, την μοναδική αναφερόμενη άλλωστε στις Γραφές.



Η απεικόνιση αυτή εξασφαλίζει το Ομοούσιον και ομότιμον. Ακόμα, ενώνει Μυστηριακά τον άνθρωπο με τον Θεό, μια που ο Αβραάμ και η Σάρα είναι παρόντες, και το απεικονιζόμενο γεύμα υπονοεί την αναίμακτη θυσία επί της Αγίας Τραπέζης στην Λειτουργία.

Έτσι, τα Τρία Πρόσωπα της Τριάδος, το αρχετυπικό ανθρώπινο ζεύγος, και η Λειτουργική Θυσία, ενώνονται σε μια υψηλά συμβολική σύνθεση, που ταυτόχρονα είναι και ιστορικά ακριβής, σύμφωνα με την αφήγηση της Γραφής.


Η εικόνα αυτή επιγράφεται “Η Φιλοξενία του Αβραάμ”αλλά και “Η Αγία Τριάς”.


Το μεγάλο μειονέκτημα αυτής της Συνθέσεως είναι ότι δεν είναι αναγνωρίσιμη. Αν ο πιστός δεν μάθει την παραπάνω ερμηνεία, το θέμα δεν είναι εύκολα αντιληπτό.



Δεύτερο μειονέκτημα είναι το ότι δεν μπορούμε να καθορίσουμε με βεβαιότητα ποια είναι τα Τρία Πρόσωπα, μια που απεικονίζονται πανομοιότυπα.


Μολοντούτο, και υπολογίζοντας πως προσπαθούμε να απεικονίσουμε ένα ακατάληπτο Μυστήριο, αυτός ο εικονογραφικός τύπος είναι ο καλύτερος και ο πλησιέστερος στην έννοια της Τριαδικότητος του Θεού.







Η γνωστή εικόνα του Ρουμπλιώφ που εσφαλμένα θεωρείται αρχετυπική, μια που υπάρχουν πολύ αρχαιότερες, είναι και ελλιπής, αφού απουσιάζουν ο Αβραάμ και η Σάρα.

Οι άλλες απεικονίσεις που δείχνουν τον Ιησού, τον Θεό Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα ως Περιστερά, βασίζονται σε ανάλογες εμφανίσεις που αναφέρονται στις Γραφές. Αλλά αυτές οι εμφανίσεις έγιναν για κάθε Πρόσωπο ξεχωριστά. Ποτέ δεν εμφανίστηκαν με αυτήν την μορφή μαζί, σε Τριάδα, όπως είχαν εμφανιστεί στον Αβραάμ.






Είναι προφανές δε, πως ένας σεβάσμιος Γέρων (Ο Πατήρ) ένας νεαρός άνδρας (ο Ιησούς Χριστός) και ένα περιστέρι (Το Άγιον Πνεύμα) δεν μπορεί να φαίνεται πως έχουν ούτε την ίδια ουσία, ούτε την ίδια τιμή.



Γι αυτό τον λόγο αυτός ο εικονογραφικός τύπος δεν απεικονίζει σωστά την έννοια της Τριάδος, αλλά έχει το πλεονέκτημα πως είναι εύκολα αντιληπτός και αναγνωρίσιμος από τον πιστό.






Άλλο μειονέκτημα είναι πως συχνά το Πνεύμα - περιστερά εμφανίζεται μεταξύ του Πατρός και του Υιού, οπότε μπορεί εύκολα να ερμηνευθεί πως “εκπορεύεται εκ του Πατρός και του Υιού” δηλαδή, προάγει την παπική κακοδοξία.


Συνεπώς, καταλήγουμε, πως η πλέον πρόσφορη για την Ορθοδοξία απεικόνιση είναι αυτή της “Φιλοξενίας του Αβραάμ” χωρίς βέβαια να είναι και η τέλεια, μια που το Μυστήριο της Τριάδος είναι ασύλληπτο.

Δημήτρης Σκουρτέλης