Ο Ιερός Ναός την Παναγίας των Βλαχερνών. Μαρούσι |
Το μεγαλύτερο τμήμα της αγιογραφήσεως του ιερού ναού της Παναγίας των Βλαχερνών στο Μαρούσι, έγινε από τον Κωνσταντίνο Γεωργακόπουλο και τους μαθητές του Γιώργο Κάμπρα και Δημήτρη Σκουρτέλη, ξεκινώντας ήδη από την δεκαετία του 1980.
Σημειώνουμε πως οι τοιχογραφίες στο Ιερό του Ναού, μόνο, μαύρισαν πολύ και ανεπανόρθωτα από μια πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει, αλλά κατά τα άλλα, καμία φθορά δεν έχει σημειωθεί.
Σημειώνουμε πως οι τοιχογραφίες στο Ιερό του Ναού, μόνο, μαύρισαν πολύ και ανεπανόρθωτα από μια πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει, αλλά κατά τα άλλα, καμία φθορά δεν έχει σημειωθεί.
Εδώ, ο τρούλος, δια χειρός Κωνσταντίνου Γεωργακοπούλου και του μαθητή του Δημητρίου Σκουρτέλη |
Η Γέννησις και η Ανάστασις δια χειρός Κωνσταντίνου Γεωργακοπούλου και των μαθητών του Δημητρίου Σκουρτέλη και Γεωργίου Κάμπρα |
Μετά την ανάπαυση του Δασκάλου, η αγιογράφησις συνεχίστηκε από τον Γεώργιο Κάμπρα
Η Παναγία των Βλαχερνών Έργο τουΓεωργίου Κάμπρα στον Ι.Ν. Παναγίας των Βλαχερνών |
Το 2017 ο Γ. Κάμπρας αποφάσισε να σταματήσει, και τις τελευταίες τοιχογραφίες ιστόρησε ο άλλος μαθητής του Κ. Γεωργακόπουλου, ο Δημήτριος Σκουρτέλης. Απέμενε πλήθος μεμονωμένων αγίων, αλλά και συνθέσεις τις οποίες ο Δημήτριος Σκουρτέλης ιστόρησε, κλείνοντας επιτέλους μετά από πολλές δεκαετίες τον αγιογραφικό κύκλο του ναού.
Ιδιαίτερο κύκλο συνθέσεων αποτέλεσαν τα 8 μαρτύρια νεοφανών Αγίων, τα οποία παρουσιάζονται σε ξεχωριστή ενότητα, εδώ.
Ιδιαίτερο κύκλο συνθέσεων αποτέλεσαν τα 8 μαρτύρια νεοφανών Αγίων, τα οποία παρουσιάζονται σε ξεχωριστή ενότητα, εδώ.
Επίσης περισσότερα δείγματα του έργου που έγινε πριν το 2017, μπορείτε να δείτε εδώ: "Οι τοιχογραφίες του Κωνσταντίνου Γεωργακόπουλου και των μαθητών του Γιώργου Κάμπρα κ Δημήτρη Σκουρτέλη στην Παναγία των Βλαχερνών στο Μαρούσι."
Τώρα παρουσιάζουμε τις άλλες δυο συνθέσεις που ιστόρησε ο Δημήτρης Σκουρτέλης, με τις οποίες συμπληρώθηκε η αγιογράφηση, την "επώνυμη" σύνθεση του Ιερού Ναού, που απεικονίζει την:
Καθώς και την "Ετοιμασία του Θρόνου"
(της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου)
Η κατάθεσις της εσθήτος της Θεοτόκου εν Βλαχέρναις. Η μία πλευρά. Οι Βασιλείς και οι άρχοντες. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η κατάθεσις της εσθήτος της Θεοτόκου εν Βλαχέρναις. Η δεύτερη πλευρά. Οι Ιεράρχες. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η κατάθεσις της εσθήτος της Θεοτόκου εν Βλαχέρναις. Το προσχέδιο. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η κατάθεσις της εσθήτος της Θεοτόκου εν Βλαχέρναις. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η Ετοιμασία του Θρόνου. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η Ετοιμασία του Θρόνου. Ο ένας άγγελος Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η Ετοιμασία του Θρόνου. Ο δεύτερος άγγελος Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η Ετοιμασία του Θρόνου. Ο Θρόνος Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η Ετοιμασία του Θρόνου. Η τοποθέτηση του έργου. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
Η Ετοιμασία του Θρόνου. Το προσχέδιο. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη. |
(*) Η ιστορία της ιεράς Εσθήτος της Θεοτόκου:
Πατρίκιοι δύο, Γάλβιος και Κάνδιδος οι αυτάδελφοι, εν Ιεροσολύμοις απερχόμενοι προσκυνήσωντες, κατέλαβον την Παλαιστίνην. Κατά δε τους Γαλιλαίους τόπους γενόμενοι και την τιμίαν εσθήτά της Θεοτόκου παρά τινί γυναικί Εβραία ευρόντες τιμωμένην, σπουδήν έθεντο ταύτην αφελέσθαι. Και δη, τοις Ιεροσολύμοις επιδημήσαντες και πάντα άγιον τόπον κατασπασάμενοι και σορόν ομοίαν, τη εν ή η τιμία εσθής της θεομήτορος εναπέκειτο, κατασκευάσαντες, εν τω επανιέναι, ταύτην μεν κενήν εν τω τόπω εκείνης έθεντο’ εκείνην δε μετά του ιερού και θείου ενδύματος ανελόμενοι, της οδού είχοντο. Και καταλαβόντες την Κωνσταντινούπολιν, επέθεντο εν ιδίω προαστείω, Βλαχέρναις επονομαζομένω, κρϋψαι τον θησαυρόν πειρώμενοι. Επεί δε ουκ ηδύναντο, τω βασιλεί καταμηνύουσιν’ ης την εισκομιδήν ακούσας, αφάτου μεν χαράς πληρούται εν τω κατασπάζεσθαι αυτήν, ναόν δε οικοδομήσας εν αυτώ τω προαστείω, την τιμίαν σορόν κατέθετο. Ένθα και νυν αυτή η τιμία σορός κατακειμένη, μέχρι και νυν φυλακτήριον υπάρχει τη πόλει, και νόσων και πολεμίων ελατήριον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου